Hieke Prins

Managementassistent Gomarus Drachten

 

 

 

 

 

Hieke Prins Management assistent
DRACHTEN

Hieke Prins
Managementassistent Gomarus Drachten

“Soms denk ik: dit had ik veel eerder moeten doen. Hiervoor werkte ik voor de gemeenteraad en de politiek, maar op een gegeven moment wilde ik meer van betekenis zijn. Na het zien van deze vacature werd ik steeds enthousiaster. Inmiddels ben ik, samen met mijn collega’s, een belangrijke schakel in waardevol onderwijs. Het is bijzonder dat je iets mag betekenen in de ontwikkeling van leerlingen."

"Naast het werken met leerlingen, regel ik achter de schermen ook veel voor collega’s, rondom oudergesprekken bijvoorbeeld. De docenten hebben dan een hele dag lesgegeven en ‘s avonds nog gesprekken met ouders. Door ze op sommige punten te ontzorgen kan ik ze daarin ondersteunen, zodat zij hun werk goed kunnen doen.”


Hoe draag jij bij aan waardevol onderwijs? 
“Soms denk ik: dit had ik veel eerder moeten doen. Hiervoor werkte ik voor de gemeenteraad en de politiek, maar op een gegeven moment wilde ik meer van betekenis zijn. Na het zien van deze vacature werd ik steeds enthousiaster. Inmiddels ben ik, samen met mijn collega’s, een belangrijke schakel in waardevol onderwijs. Het is bijzonder dat je iets mag betekenen in de ontwikkeling van leerlingen. 

Naast het werken met leerlingen, regel ik achter de schermen ook veel voor collega’s, rondom oudergesprekken bijvoorbeeld. De docenten hebben dan een hele dag lesgegeven en ‘s avonds nog gesprekken met ouders. Door ze op sommige punten te ontzorgen kan ik ze daarin ondersteunen, zodat zij hun werk goed kunnen doen.”

 

“Je bent echt allemaal nodig, want samen maken we het onderwijs.”


 

Wat is bijzonder aan werken op het Gomarus College in Drachten?  

“We hadden laatst een Talentontwikkelingsdag. Op zo'n dag bieden we onder andere workshops aan in allerlei vakgebieden. De vrouwen die het gebouw schoonmaken stonden die dag loempia’s te bakken met de leerlingen. Leerlingen kunnen er zo van genieten dat zij er ook bij zijn en dat ontroert mij. Daaraan merk je dat je echt allemaal nodig bent, want samen maken we het onderwijs.”  

Welke momenten blijven je bij?  

“Wat mij raakt zijn o.a. gesprekken met geëmotioneerde ouders. Als er iets vervelends gebeurt op school met hun kind, probeer je dat natuurlijk zo goed mogelijk op te pakken, want je voelt de onmacht van de ouders. En soms willen ze alleen hun verhaal kwijt en niet meteen een oplossing. Dan is het de kunst om ‘gewoon’ te luisteren. 

Soms hoor ik verhalen van ouders van wie het kind nu op een andere school zit en daar vastloopt. Of leerlingen die niet bij hun ouders opgroeien, maar bijvoorbeeld bij hun opa en oma. Ik vind het heel mooi om te zien hoe de verzorgers zich dan inzetten voor het kind.” 

 

 

“Al geeft een bijbeltekst hun één keer het gevoel dat ze er mogen zijn, dan is dat al heel mooi.”


 

Wat wil je leerlingen meegeven? 

“Het liefst wil je voorkomen dat een kind nare ervaringen heeft op school, maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Weerbaarheid ontwikkelen hoort ook een beetje bij het opgroeien. Het is mooi als je als kind in een veilige setting kunt oefenen met tegenslagen, onbegrip of conflicten en kunt groeien in een setting waar daar ruimte voor is. Daarin heb je als school ook een taak.  

Op school wordt veel aandacht besteed aan hoe we met elkaar omgaan. Dat wil je als collega’s voorleven en meegeven, maar je moet ook niet de illusie hebben dat je dat altijd bereikt. Je weet namelijk ook dat het puberbrein daar niet altijd voor openstaat. We hebben verschillende bijbelteksten in de school hangen, waaronder de tekst ‘Wij hebben lief’. Al lopen leerlingen daar honderd keer langs en geeft het hun één keer het gevoel dat ze er mogen zijn, dan is dat al heel mooi. Dat zie ik ook als een manier om hen weerbaarder te maken.”  

 

Wat is belangrijk om te weten over werken in het onderwijs? 

“Toen ik doorhad dat een leerling enorm gespannen was voor een toets, heb ik even bij haar gepolst wat er aan de hand was en waarom ze het zo spannend vond. Dat is mijn rol niet, maar ik vind wel dat je daar oog voor moet hebben en ook moet kunnen genieten van werken met jongeren.  

En humor is belangrijk. Als je iedereen steeds overal aanspreekt op wat ze niet goed doen, wordt het niet gezelliger. Probeer het luchtig te houden als het kan, want veel leerlingen weten zelf ook best wat wel en niet kan. Dan houd je de sfeer ook goed. 

Al met al is het onderwijs een heel dynamische werkomgeving waar je, vanuit welke rol dan ook, elke dag leert. Van elkaar en met elkaar.” 

Zó voegen collega’s waarde toe in hun werk

 

"Je bent echt allemaal nodig, want samen maken we het onderwijs."
Hieke  

 

Vrijblijvend een kennismakingsgesprek?

 

Wil je nog niet direct solliciteren, maar eerst vrijblijvend kennismaken? Gezellig! Kom eens langs voor een kopje koffie, dan kun je de sfeer zelf eens komen proeven.    

 

 

 

 

 

Gomarus College is samen met ROC Menso Alting onderdeel van Stichting Gereformeerde Scholengemeenschap

Volg ons op Linkedin

 

Vacature alert

Klik hier om je in te schrijven op onze vacature nieuwsbrief: